Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.06.2009 23:01 - Пий, Иване!
Автор: gramatika Категория: Технологии   
Прочетен: 103532 Коментари: 36 Гласове:
25


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Или „не погубвайте звателния падеж, за бога!“

Ако има падеж, който много обичам страстно, това е звателния. Идва от позовавам, зова, т.е промяната на имената, личните най-вече, когато са обръщение.

Много е просто.

Мъжките имена окончават на -е, когато се обръщаш към въпросния мъж:

МартинЕ, обичам те.

МирославЕ, спри да се самозаблуждаваш.

Пий, ИванЕ!

ВасилЕ, дразниш ме!

И тъй нататък. В последно време разни учили-недоучили в чужбина хорица (в западните езици няма обръщения), връщайки се тук, решават, че звателния падеж някак си не им звучи много „хай“ и започват да се обръщат към колегите си по един, прощавайте, но идиотски начин.

Мартин, вие сте чудесен човек.

Мирослав, намирам ви за чудесен професионалист.

Любомир, вие сте страхотен.

Не знам как им се събира в устата да го кажат и за много фешън ли го намират, но е много, много грешно. И смешно.

Estrella

П.С. Искрени извинения за занемарения блог и неотговарянето на лични съобщения. Надявам се да започна да пиша пак по-често и с конкретни примери, най-често срещаните грешки май вече ги обсъдихме.

Питайте и давайте идеи тук долу и до скоро! :)



Тагове:   граматика,


Гласувай:
25



Предишен постинг

1. utopichno - Много удачно заглавие ;))
11.06.2009 23:32
Съгласна съм с теб, дразнещо е да не се променят мъжките имена при обръщение.
За разлика от женските имена - там като че ли е по-добре да си останат непроменени.
цитирай
2. gor - Подкрепям!
12.06.2009 08:53
Моето име е един от примерите ти. Не обичам, неприятно ми е, когато някой го употреби без окончанието за звателен падеж.
Но какво да правим с префърцунените имена от чужд произход като Жорж, Жан, Ричард, Джон и т. н.?

utopichno, не всички женски имена е по-добре да останат непроменени. Например: Иванка, Радка, Славка... по-добре да станат: Иванке, Радке, Славке...
Калоянчев казва: СтоянО и това на мен ми звучи много по-добре от СтоянА...

Живей, ГраматикО!




цитирай
3. estrella - :)))
12.06.2009 09:52
Чуждите имена май остават непроменени, защото идват от език, в който няма звателен падеж. Въпреки че, ако измислиш на Джон умалителното ДжонИ, няма да имаш грижи.
цитирай
4. valsodar - Благодарение на твоят блог си пр...
12.06.2009 09:59
Благодарение на твоят блог си припомних много забравени неща и си пооправих една голяма част от правописа, така че радвам се, че отново имаш време за него и за нас:)
цитирай
5. mirra - аз съм за звателният падеж :))))...
12.06.2009 14:10
аз съм за звателният падеж :))))))))))))))))))
цитирай
6. ledzeppelin - ...
12.06.2009 14:26
Ок,формата за звателен падеж си я има,но падежната система в българския език отдавна е отпаднала.По-скоро (като говорим за български) си е въпрос на усет към езика.Едва ли някъде пише,че мъжките имена окончават само на "е" или на "е" и "о". В сръбски например си има правила,които строго определят окончанията.Вокатив-ът е падеж,има го в учебниците и се изучава наред с всичко останало.

Ако не си много на "ти" с езиците може и да го объркаш.Или да го казваш по различен начин отколкото повечето хора.Но никой не може да каже "това е погрешно",защото няма правило.
цитирай
7. tili - Съгласна съм за звателния падеж.
12.06.2009 14:43
Чудя се дали не съм проспала някоя езикова реформа. Навсякъде звучи: Бихте ли ни казалА г-жо...
Бихте ли направиЛ г-не... и т.н. Да не би да е отпаднало съгласуването по число? Бихте ли направилИ ...? А в приведените примери обикновено отсъства и звателния падеж.
цитирай
8. анонимен - както е смешно американец да каж...
12.06.2009 15:44
както е смешно американец да каже:Майкъле,Робърте...така и нашите ТВ водещи са смешни като не спазват звателния ни падеж...но пък те какво ли не казват: ние водимЕ предаване... като заЕкат ужасно дразнят.
цитирай
9. eien - Един от най-приятните и полезни постинги в блога! БРАВО!
13.06.2009 04:37
Никому неизлишен! Браво, браво!

Имам въпрос:
"Приложено изпращаме Ви,......."
или:
"Приложено, изпращаме Ви...."

В първия случа: запетаята е след Ви, а във втория- след приложено.
Вашето мнение за правилния правопис?
Подздрави!
цитирай
10. estrella - Eien,
15.06.2009 15:43
не разбирам защо този обърнат словоред с изпращането. Ако все пак го предпочиташ така, не би трябвало да има запетайка. Ситроен, да, има и за жени, но тъй като женските имена си завършват на гласна, те са и като обръщения. Освен това окончатението -о се смята за обидно и се избягва.
цитирай
11. kulinar - Поздрави за постинга! Запазването ...
15.06.2009 16:00
Поздрави за постинга! Запазването на звателната форма е част от експресивността на езика ни. Една дребна забележка: на този блог не му прилича "да пише" с правописнни грешки - в българския език все още има пълен член :)
цитирай
12. errorreport - Щом ти е любим звателният падеж,
15.06.2009 20:01
имам въпрос. Едно време ни учеха, че е правилно да се казва (пише): "Уважаеми г-н учителЮ" - със звателен падеж. Да предположим, че не знам името на някакъв директор, но трябва да му пусна запитване. С "Уважаеми г-н директорЕ" ли е правилно да се обърна към него?
цитирай
13. ledzeppelin - ..
19.06.2009 17:59
Да,да...айде сега.Кое ви звучи по-правилно или повече като обръщение - Мария или Марио?И щом Марио звучи обидно то важи ли същото и за Стефке? ... Не може така.Не можем да обвиняваме никого за това,че не употребява или не употребява правилно звателен падеж.Просто всеки,който казва "Любомир,вие сте страхотен" поема риска да звучи като олигофрен.И нищо повече..
цитирай
14. анонимен - ?????
26.06.2009 15:03
ПРЕДИ ВРЕМЕ ЧУХ ЕДНА МАЙКА ДА ВИКА ДЕТЕТО СИ :-мАЙКЪЛЕЕЕ,ЯЛА ТУКА БЕЕЕЕЕЕЕЕЕ"
цитирай
15. анонимен - Уважаема г-жо Иванова
23.07.2009 09:54
Моля да ми разясните как е правилно да се обръщаме:
"Уважаема г-жО Иванова" или "Уважаема г-жА Иванова".
По аналогия, очевидно няма проблем в разбирането за м.р.:
"Уважаеми г-н Иванов", а не "Уважаеми г-нЕ Иванов"

Може би ако този въпрос има нужда от отделна статия.

Поздрави!
цитирай
16. анонимен - питам
27.07.2009 11:14
Като дойде ред да напиша "вчера прочетох....",все се питам прочетох или прочетах е правилно....
цитирай
17. анонимен - Поздравления за това, което си н...
25.09.2009 23:52
Поздравления за това ,което си направил,
цитирай
18. estrella - Прочетох
03.10.2009 11:52
според спреженията на глаголите в българския език.
Променя се окончанието
чета, но прочетох
изляза, но излязох

Глупавото е, че когато учим чужди езици, учим спреженията по групи, изключения и всичко останало. Българския, понеже ни е майчин, изобщо не го делим така. Много по-трудно е да сложиш правила върху нещо, което правиш спонтанно, отколкото да почнеш да правиш нещо, чиито правила знаеш;)
цитирай
19. анонимен - И аз имам въпросче :)
17.11.2009 11:23
Когато в официален е-мейл се обръщаме към някого, то "Здравей Асене" не звучи ли прекалено фамилиарно?
И все пак според мен има женски имена, при които не може да се спази правилото. Например "Здравей Гергано" :) :) :)
цитирай
20. orlinpetkov - кофти мамка му
15.12.2009 19:27
Тъкмо се изкефих на съществуването ти и реших че съм влюбен в теб, и се оказа, че не си писала от две години.
Ужас, мамка му. Странно обаче как попданах на блога ти в момент в който неистово търсех добро помагало по граматика. Онези които си купувах в порив на желание да пиша правилно, са скучни ужасни и досадни за четене книги. Може ли пак да излезеш в блога. Ти си първата учителка от която бих приел с усмивка да получа двойка, без да се засегна. Навремето, часовете по български ми бяха най-омразните. Моля те, да напишеш програмата за децата по български в същия весел и приятен стил, и да им я тупнеш на ония в министерството. Белким схванат най-после какво им трябва на хората и най-вече как трябва да им се поднася.
цитирай
21. анонимен - като 22
29.12.2009 14:18
Съгласен съм с orlinpetrov.Бях много очарован до момента в който видях, че не си писала от 2 и повече години.Много помогна на всички, които посетиха този сайт,затова те приветствам да продължаваш!
цитирай
22. анонимен - за филмит и хората
22.02.2010 14:11
Какво ще кажете за "Един филм на (Тарантино)"?? Това продължава с години и ме дразни много. Буквален превод от английски ( а ... film), но звучи тъпо. Не е като да кажеш "хвана ме ЕДИН грип, страшна работа".
цитирай
23. анонимен - открийте грешките
17.03.2010 09:39
"Ако има падеж, който много обичам страстно, това е звателния"
цитирай
24. panazea - Подкрепям!
15.04.2010 11:58
Който е българин познава звателен падеж!
цитирай
25. panazea - 25. анонимен - открийте грешките
15.04.2010 11:59
Ако има падеж , когото обичам страстно , това е звателният!
цитирай
26. frustrated - Странно как грешната форма на зв...
06.05.2010 17:42
Странно как грешната форма на звателния падеж ми напомни на един нашумял български сериал - Забранена Любов.
Колко ли хорица са се сбъркали.. направо е смешно верно. :)
цитирай
27. анонимен - По тази логика:
24.10.2010 17:39
panazea написа:
Ако има падеж , когото обичам страстно , това е звателният!

Ако има разказ,когото харесвам.....Или:Ако има кашкавал,когото предпочитам...
цитирай
28. анонимен - Звателен падеж
26.12.2010 18:49
Случайно попаднах на Вашия коментар относно звателния падеж в българския език. Вярно е, че официално нашият език е безпадежен, но всъщност не е така. Освен все още употребяваните форми при местоименията за винителен падеж (кого, него) и за дателен падеж кому, нему), употребяваме и звателен падеж в обръщенията: Привет, Иване! Или спомнете си "Народе!!!" в тефтерчето на Дякона.
Освен в българския език, звателен падеж има в онези от езиците и диалектите от Западните Балкани, където се е разпростирало политическото, културното и религиозното влияние на Средновековна България. Със звателен падеж ще се сблъскате в сръбския, в хърватския, в черногорския. Звателен падеж все още има и в чешкия, и в словашкия езици, останал в тези езици от моравския от времето на Кирил и Методий.
Звателният падеж е четвъртият падеж в гръцкия език.
Смея да твърдя, че звателният падеж в българския и в гръцкия е дошъл от древно-тракийския език, един, за съжаление, почти непознат език.
Бонев, Варна, bonevi2000@yahoo.com
цитирай
29. анонимен - УЖАС
18.01.2011 20:00
И аз случайно попаднах!
Забелязах, че на ляво и на дясно се използва ИЙ:
ФилиЙ
ЕмоциЙ
ПиЙ по горе!
В интернет се срещат 29000 филиЙ,
голям ЦИРК!

Няма българска дума в множествено число да завършва на ИЙ
цитирай
30. анонимен - А личните женски имена?
25.02.2011 19:59
До колкото знам, една от причините да отпадне звателния падеж е тази, че личните женски имена в звателен падеж звучат много грубо. Някак си не възпримам Марийо, Анно, Ивано. Колкото за мъжките и звателния падеж съм съгласна.:)
цитирай
31. анонимен - звателен падеж
16.03.2011 09:24
Моите ученици непрекъснато се сърдят на употребата на звателен падеж за същ.имена от ж.р. Например много грубо им звучи Светославо, Станиславо, Марийо и.т.н. Искат да им се обръщаш със Светославче, Марийче и пр. М.Костова Балчик
цитирай
32. mglishev - Вокативе,
13.04.2011 01:50
je_ем ти компликациjу!

;)
цитирай
33. natali60 - До ан. 30
13.04.2011 04:16
Що се отнася до женските лични имена, окончанието "о" наистина има отсянка на грубост. Но не е така с окончанието "е" - Стефке, Пенке... То задължително трябва да се използва, както и при мъжките лични имена (без Сава и Тома).
Поздрави на авторката!
цитирай
34. mglishev - В женски род
13.04.2011 13:58
невинаги е грубо да се употреби звателна форма. Може да бъде на шега, а дори и прочувствено (като в песента "Катерино моме", да речем).

Инак ми е много смешно, когато някой се превзема и каже: "Здравейте, Иван".
цитирай
35. анонимен - БългаринО
22.04.2012 16:46
Ти, българино, не се мами, знай своя род и език и се учи на своя език!
цитирай
36. анонимен - по-правилно
14.07.2012 21:41
eien написа:
Никому неизлишен! Браво, браво!

Имам въпрос:
"Приложено изпращаме Ви,......."
или:
"Приложено, изпращаме Ви...."

В първия случа: запетаята е след Ви, а във втория- след приложено.
Вашето мнение за правилния правопис?
Подздрави!

и добре кое е по-правно
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: gramatika
Категория: Технологии
Прочетен: 3954227
Постинги: 19
Коментари: 1183
Гласове: 1258
Архив