Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.02.2007 10:59 - И vs Й
Автор: gramatika Категория: Технологии   
Прочетен: 88860 Коментари: 34 Гласове:
7



Колко често се чудите дали трябва да използвате "и" или "й", когато изписвате дадена дума? Аз нямам този проблем, но има доста хора, които грешат. Най-вече виждам хора, които грешат "и" с "й" в края на думата. Примерно, "трапезарий", "медий", "телевизий". Думите, завършващи с "й" са сравнително малко (пр. "полицай").

За информация, аз лично, освен химични елементи, които завършват на "й" (барий, стронций), други думи, завършващи на -ий, не се сещам в момента.

Та, как да ги различим? Доста лесно. НЯМА думи в множествено число, които да завършват на "й". Обикновено формите за множественост на думите, завършващи на -и, завършват на "-ии". Така, че, ако имате дума в множествено число, просто си пишете "-ии" накрая.
За сравнение, думите, които завършват на "-й" в единствено число, в множествено завършват на "и". Пример: "полицай-полицаи", "трамвай-трамваи".

За и срещу й в средата на думата открих едно много интересно и, донякъде, полезно правило, изказано в един вече нефункциониращ сайт (viva google cache!):
"
Има лесен начин да разберем коя буква трябва да напишем- "и" или "й".

Разделяме думата, в която се съдържа съмнителният звук, на срички: гласните звукове образуват сами сричка-следователно пишем "и", а съгласните не могат-следователно пишем "й".
Примери:
ге-ро-И-чен
ге-роЙ-ски


(изказано от milanova_n.)

Gadnio





Гласувай:
7



1. анонимен - а защо се случа някога да оставаме с ...
02.05.2007 00:51
а защо се случа някога да оставаме с впечетление ,че трябва да напишем
яй ,а друг път е ясно,че е сравнявай.

и другия ми въпрос,
пустош

ако членувам
какво да напиша
пустош-та
или пустоща

питах и ми казаха

пустоща
но така изчезва това,че е пустош,а не пустощ.
а и това!
лимт
е трудно за прознасяне
но не ли лимпт



искам и за звателния да питам!

защо не се рави с имената
които завршват на и ,е
венци оле

звателност
Венцие,олее

или ако е оля,оляе!

аз винаги така изписвам обръщание към тях..за да не изчезне това,че съм ги позвал!

че аз ги дърпам към действието!
защото става тъпо!
Ванци да отиваме да играем.

а другото срещу звателността пък!
което ми подсказано от съблогърка!

борис и борисе,което става
-Бори се!
цитирай
2. estrella - Ох, ох
06.05.2007 21:01
много забъркани въпроси.
За пустош си мисля, че е пустоШ-Та.. ама... уф, ще се обадя в БАН и ще питам. Другите ти въпроси честно, не ги разбирам...
цитирай
3. анонимен - пустош...
20.05.2007 11:26
пустош -> пустош+та -> пустошта
цитирай
4. анонимен - Отличен
22.05.2007 09:56
Здравейте, аз изучих доста материали за 4 години кандидатстване и все не ме приемат където и каквото искам. Пустош+та=пустошта. Когато членуваме думата пустош прибавяме определителния член и пишем пустошта, неправилно е изписването с Щ. Надявам се да съм Ви била полезна.
цитирай
5. thundergoddess - Абе имаше промяна в правописа на ...
12.06.2007 19:18
Абе имаше промяна в правописа на "войн" наскоро и от БАН казаха, че вече било 'воин"... това ни го каза учителката по български. Това означава ли, че вече казваме воина, а не война?
цитирай
6. estrella - Не
27.06.2007 21:03
казваме си война все още. Този вой(и)н и аз не го научих правилно. До сега;)
цитирай
7. martiniki - воин
22.08.2007 07:56
но войник, затова често се бърка

много думи има, които завършват на й, тъй като става въпрос само за съществителните в поста - чай, май, лай, сой, водопой, покой, рай, рой, герой, порой, строй, вой, завой, слой, забой, кей
...за тези се сещам сега

много добра работа, граматик
цитирай
8. natali60 - Има в нашия език
17.09.2007 20:00
остатъци от звателния падеж в старобългарски. Така че звателната форма при имената трябва да се използва, особено при мъжките - Иване, Петре...
При женските имена - Радке, Пенке, но Марийо и Маргарито звучи малко грубо... :)))
цитирай
9. mazancola - a nqkoi 6te mi kaje li koga se pi6e ...
11.01.2008 21:19
a nqkoi 6te mi kaje li koga se pi6e "qt "ili "q "v kraq na dumata.Naprimerno:Malkiqt govore6e....ili Malkiq govore6e....
цитирай
10. natali60 - Когато името -
11.01.2008 21:49
съществително, прилагателно или числително - е подлог, се членува с пълен член - ът, ят, когато е допълнение - с кратък член - а, я.
Малкият говореше.
цитирай
11. mazancola - Ми аз от тука мога да си взимам беа...
12.01.2008 19:05
Ми аз от тука мога да си взимам беазплатни уроци по български!:))
Само че със запетайките малко сам зле.Някой ще ги сложи ли в место мен?
цитирай
12. анонимен - и аз сам...
20.01.2008 12:05
и аз сам зле сас запетаите и сега сас тези матури напражо ще се изложим зверски:)
цитирай
13. анонимен - за "и" с ударение
23.01.2008 12:34
грешно ли е да се напише просто "и" без ударението?
цитирай
14. natali60 - Да, грешно е -
23.01.2008 13:44
и с ударение е местоимение в женски род, единствено число, а и без ударение е съюз. Не могат да бъдат заменяни. :)
Например: На нея й казаха да се обади. /мест./
Той е красив и добър. /съюз/
цитирай
15. анонимен - Вземай безплатни уроци...
15.04.2008 12:22
Че сега като стане българския незадължителен (ААААААААААААААААААААААА! Не мога да не изкрещя)...
цитирай
16. анонимен - Лесно правило за пълния член
25.04.2008 11:35
Ако се чудиш какъв член да напишеш, пробвай да замениш думата с ТОЙ. Ако се получава, пишеш пълен. Ако не става - кпишеш непълен.
Фасулска работа.
цитирай
17. анонимен - за й-то
09.07.2008 12:58
Не мога да разбера това кога пишеме "и" и кога "й" в средата на думата.
"Гласните звукове образуват сами сричка-следователно пишем "и", а съгласните не могат-следователно пишем "й".
Как да разбера дали "и/й" е гласна или съгласна буква в дадена дума?
Неможе ли да стане ге-ро-и-ски?
цитирай
18. анонимен - героЙски
21.07.2008 08:09
идва от героЙ така че си прави сметка може ли да е героИски
цитирай
19. анонимен - за пустошта и и-Й-тата
08.08.2008 15:59
Пустош - за проверка - ОпустоШавам/Опустошение т.е. пише се с Ш :)

За И с ударение: не смятам, че има общо между И с ударение и И-кратко (Й), за да се заместват в случаи като " Той й донесе вода и й показа стаята".
цитирай
20. анонимен - УЖАС, УЖАС!!!!
12.03.2009 16:36
ЕЙ, ХОРА , ВИЕ НЕ МОЖЕТЕ ДА ПИШЕТЕ ПРАВИЛНО... , ПЪК КАК ЛИ ГОВОРИТЕ!!! КАТО ВИ ЧЕТА ТЪПИТЕ ВЪПРОСИ, СИ МИСЛЯ, ЧЕ НИКОГА НЕ СТЕ ХОДИЛИ НА УЧИЛИЩЕ!!!!СРАМОТА Е ДА НЕ ЗНАЕТЕ РОДНИЯ СИ ЕЗИК!!!!
цитирай
21. анонимен - пустошта, геройски
19.03.2009 15:52
1) Пише се "пустошта", а не "пустоща".

Защо? Ами защото езикът ни се води по морфологичния принцип: една и съща морфема се пише винаги по един и същи начин. "Красив" се пише винаги с "в" (макар че се изговаря [красиф]) - както в единствено число, така и в множествено: "красиви".

По същата логика "пустош" се пише винаги с "ш" (дори когато е членувано): "пустош"+"та" става "пустошта".

2) Прилагателните се образуват от единственото число на съществителните:
"шофьор" - същ. ед. ч.
"шофьори" - същ. мн. ч.
"шофьорски" (а не "шофьориски") - прилагателно.

"герой" - същ. ед. ч.
"герои" - същ. мн. ч.
"геройски" (а не "героиски") - прил.

Да отбележим, че правоговорът предшества правописа. Аз изговарям думата така:
ге-рой-ски (3 срички)
и знам, че е с "й", защото във всяка сричка има само една гласна. Във втората сричка вече има една гласна "о", значи не може да има и гласна "и" (но може да има "й", защото то е съгласна).

Думата "който" (ед.ч.) се изговаря "кой-то";
думата "които" (мн.ч.) се изговаря "ко-и-то".

Много просто правило е следното: "й" не може да се изговори самостоятелно (пред или след него задължително трябва да има гласна). Също така, "й" не може да бъде под ударение (защото е съгласна), а в "които" звукът "и" е ударен.
цитирай
22. анонимен - ...
05.04.2009 18:56
Аз имам проблеми с удареното и. Че на клавиатурата го няма - това е ясно. Но го няма и в набора от символи на шрифтовете.
цитирай
23. анонимен - Пунктуация
14.06.2009 18:04
На много места съм виждал
"Здравей Иво,",
а според мен правилно е
"Здравей, Иво!".
Кое е правилното?
цитирай
24. анонимен - За воин
29.01.2010 15:37
Да обърнем внимание как се казват самите букви - И и И кратко (Й). Наистина когато И е в сричка с гласна, то е кратко и - вой, дий. В другия случай е обикновено И. Връщайки се към примерите как ви звучи войн (1 сричка) или во-ин? Мисля, че во-ин е правилното. Както и не-ин, но ней-но, ней-на.
цитирай
25. анонимен - пустощ, нощ
10.10.2010 23:02
пустощ - пустощта, нощ - нощта
цитирай
26. анонимен - ОпустоШихте ги тия воИни!
10.11.2010 04:45
Първо, пустоШ се пише с Ш. Тъй че пустоШТа няма нищо общо с ноЩТа, че да се прави сравнение между двете!

Второ, воИнът ВИНАГИ се е пишел с И, никога с Й. Тъй че тия врели-некипели, дето ВЕЧЕ се пишело с И, не ги пробутвайте. Пише се с И откакто се помня, а аз се помня от 30 и няколко години. И се пише с И по простата причина, че е от две срички, както е посочено и по-горе: во-ин.

Трето, при обръщенията запетайката стои ПРЕД името, а ако изречението не свършва с него - и след името; примери:
Здравей, Иво!
Слушай, Иво, да си отваряш веднага читанката за първи клас, че елементарни неща не знаеш!
Масово обаче я слагат след името, защото на английски стандартът е:
Hello Ivo,
_____________________

УДАРЕНОТО И го няма на клавиатурата, но го ИМА в Word. Отиваш на Insert -> Symbol и го намираш в таблицата, и си го вмъкваш в текста. Имам предвид ИСТИНСКОТО ударено и, а не U-то от латиницата! Като кликнеш на него, под таблицата се изписва названието му: CYRILLIC SMALL LETTER I WITH GRAVE и представлява ето това:
http://www.fileformat.info/info/unicode/char/45D/index.htm
За разлика от него, "фалшивото" (онова от латиницата) се казва LATIN SMALL LETTER U WITH GRAVE и изглежда така:
http://www.fileformat.info/info/unicode/char/f9/index.htm

За да не ти се налага всеки път, когато си в Word, да ходиш на Insert/Symbol и така да въвеждаш удареното и, направи следното:
Първо по начина, който описах, вмъкни удареното и в някой документ и копирай буквата. После отиди в менюто Tools -> AutoCorrect Options... - ще ти се отвори прозорец, в който курсорът ще мига в полето Replace - там напиши само едно й (и кратко); в полето With срещу него пействаш удареното и, което си копирал/а. Накрая кликваш бутона Add, а след него - OK. И така, винаги след това, когато напишеш самостоятелно й, то автоматично ще се коригира на ударено и. Спокойно, това няма да променя й в останалите думи, защото в настройките, които току-що обясних, се изисква й да е самостоятелно, за да бъде коригирано на ударено.
цитирай
27. анонимен - Малка забележка
15.12.2010 13:47
Забележката ми е, че "Й" не е съгласна. Полугласна е.
цитирай
28. анонимен - Една РґСѓРјР° ли РЅРµ знаете?
16.10.2011 04:09
Абе хора,не сте ли учили в 3-ти клас?
,,Когато членувана дума от женски род завършва на щ,винаги се пише цялата дума+та''
Пустощ+та=Пустощта,толкова ли е трудно?
цитирай
29. анонимен - Малко помощ ?
13.12.2011 14:58
Може ли да ми кажете правила за писане на представка "О-" или "У-" ?
цитирай
30. анонимен - пустош, пустоща...
04.05.2012 22:05
http://tinyurl.com/86ssz59
цитирай
31. анонимен - лол
08.08.2012 01:59
лол
цитирай
32. анонимен - Може ли да ми кажете правила за пи...
24.09.2012 17:40
анонимен написа:
Може ли да ми кажете правила за писане на представка "О-" или "У-" ?

Няма такова правило. Просто се знаят или назубрят, ако ще ти е по-лесно.
Някой клавиатури имат 'ѝ', като комбинация от клавиши: " shift и X"
цитирай
33. анонимен - o.o
11.10.2012 22:07
izwinete,no se chudq za edno neshto
edno ime (qponsko e) se pishe Aoi,a ako go prewedesh na bulgarski ezik s i kratko li trqbwa da bude?
цитирай
34. анонимен - Малка забележка към Малката забележка
14.10.2012 22:30
към 27. анонимен - Малка забележка
15.12.2010 13:47
"Забележката ми е, че "Й" не е съгласна. Полугласна е." Полугласните се смятат за вид съгласни, тъй като частично затварятвъздушната струя и не образуват самостоятелно сричка.

цитирай
Търсене

За този блог
Автор: gramatika
Категория: Технологии
Прочетен: 3954340
Постинги: 19
Коментари: 1183
Гласове: 1258
Архив