Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.11.2006 22:36 - Колега, не ме занимавай с глупости
Автор: gramatika Категория: Технологии   
Прочетен: 88357 Коментари: 48 Гласове:
3

Последна промяна: 17.11.2006 22:50

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Всеки, който се имал вземане-даване с академичните среди или е изслушал внимателно благодарственото слово на Генка Шекерова по повод наградата й "Журналист на годината" в таз-вечершните новини, е чул безумния израз „Вашата колега еди-какво си“.

Дразни ли ви? И мен ме дразни.

И ще ви кажа веднага защо.

Защото латинската част на изречението, в лицето на думата „колега“ е вярно – такова животно като „колежка“ няма ( то има, но не е правилно) или както казваше преподавателката ми по конструктивна граматика „Колежки са шивачките в цеха“.

Логиката на колега е същата като при професор, лекар, доктор, шофьор и т.н професии, които нямат женски род.

Българската част на изречението обаче - „вашата“ е също толкова грешна в това изречение, колкото и в изречението „Вашата шофьор докара вашата лекар“.

Когато едно съществително няма женски род, няма абсолютно никаква причина да слагаш в женски род прилагателното преди него.

Ако искаш да стане ясно за кого говориш, е редно да се каже : „Вашият колега Естрея пише“ и въпросът приключва.

Готова съм да приема, че изразът „Вашата колега е...“, e правилен, в случай че ми бъдат показани неоспорими доказателства, че логиката ми е грешна.

До тогава си запазвам правото да смятам хората, които казват „вашата колега“ за хиперкоректни, което е порок само по себе си, защото показва недостатъчно познаване на езика.

А, да, не приемам доводи като „така е прието да се казва“, няма да минат.

Благодаря за вниманието.

Estrella



Тагове:   МЕ,


Гласувай:
3



1. anahata - според мен
17.11.2006 23:17
може би е време граматиката да се осъвремени, защото думите, които посочваш като пример, нямат женски род поради полова дискриминация:) Все пак отдавна жените заемат равнопоставено място в тези области и професии:)
Може и да е погрешно граматически, ама е вярно, както се казваше в един виц, и на мен ми звучи по-приемливо "колежка" отколкото колега, когато се касае за жена :)
цитирай
2. streetsmart - ...
17.11.2006 23:46
На мен ми напомня един случай от студентството ни. Изпит по ... Излиза чуждестранен колега, въпросът е Консулски отношения. И колегата казва "Консулът връчва акредитивните си писма на държавната глава" Естествено, смях в залата, професорът "Колега, казваме "държавния глава"" а чужденецът - "ама как така, нали глава е в женски род".
Иначе съм съгласна с anahata - редно е граматичаски коректният български език да се развива заедно с говоримия и заедно с нравите и обичаите на обществото. Лично аз бих приела човек, който казва "Вашият колега" по отношение на жена за сноб или в краен случай някой, който се прави на интересен, изтъквайки познанията си по българска граматика. Пиша това с пълното съзнание, че ще бъда заклеймена като неграмотна феминистка :)
цитирай
3. ninaantonova - Чрез правилното изразяване
18.11.2006 08:17
можем точно и ясно да предадем същността на онова което искаме да кажем и което искаме другите да разберат. Но много малко са онези в академичните среди които са запознати с българската граматика. Явно не са присъствали в часовете по граматика. В миналото имаше такива часове. Как ще обясните, че се замества "В" с "фъф" в публичното пространство от елита (е естествено не само от него). Това фъфкане ужасно ме дразни. Защо не им направят курсове по граматика в които да им припомнят основните неща. Благодаря.
цитирай
4. estrella - Колеги,
18.11.2006 09:52
разбира се, изразът Вашият колега Иванова се използва в определени среди, защото става дума за различен регистър на общуване.
Това, което ме възмущава е, че образовани хора, които претендират за познания, правят тази грешка.
цитирай
5. vilify - колежкее:)))
18.11.2006 11:11
в ежедневната комуникация е нормално да се именуваме като "колежки"...но за официална кореспонденция, поява в медии и обшествени дискусии е недопустима такава проява на невежество по отношение на българската граматика..вярно, дразнещо е, жена съм, ама какво да се прави - граматика:) ще си позволя един цитат, ако е разрешено. той е от evroportal.bg: "Министърът по европейските въпроси Меглена Кунева и хърватският й колега Невен Мимица откриха изложба на европлакати. Министърът по европейските въпроси Меглена Кунева се срещна с хърватския министър на европейската интеграция Невен Мимица, който е на посещение у нас. По-късно двамата откриха изложбата "Европа 2020" в НДК." какво да ги правиш - министри и колеги!!! И са жени! Но пред граматиката всички сме равни!
цитирай
6. streetsmart - То си е лично мое мнение
18.11.2006 11:18
Продължавам да твърдя, че е редно един език да се развива и граматиката да се адаптира към говоримия език. Иначе се създават изкуствени бариери в комуникацията. А за мен такива бариери са излишни. Отново - мое лично мнение.
цитирай
7. dosheva - За мен е нормално да кажа: Личната ми ...
18.11.2006 13:11
За мен е нормално да кажа: Личната ми докторка/лекарка - защото е жена. Да, академичната й титла е доктор, но граматиката наистина остарява и както казва Анахата, трябва да се осъвременява.
За министър - също сам съгласна, но...ако някой се обрне към мен с колега - ще му звучи тъпо, пък...ако ще баба ми така да е говорила.
цитирай
8. vilify - упсс
18.11.2006 14:08
съжалявам за глупавата грешка от моя страна..и недоглеждане..моля да бъда извинена:))) и все пак, замисъла беше ясен:) неудачен пример, признавам!
цитирай
9. streetsmart - По повод коментара на vilify
18.11.2006 14:22
От цитирания текст останах с впечатление, че според кореспондента на europortal.bg Невен Мимица е мъж. Водена от любопитство, се поразтърсих из нета и на адрес http://www.sabor.hr/default.asp?gl=200402090000090 намерих снимка на въпросното лице. Желаещите могат да направят справка.
Естествено, това не обезсилва казаното по повод граматическата чистота на езика :)
цитирай
10. estrella - Dosheva
18.11.2006 14:23
Има различни "регистри" на изказването. По един начин говорим в блога, по друг- с родителите, по трети в работа или в училище и т.н. Тънката ми мисъл беше, че граматично неправилните изрази понякога се срещата и в бастиони на грамотността, каквито би трябвало да са СУ и медиите.
Медиите са спорни, но СУ и възпитаниците им... пу пу.
цитирай
11. katju6a - Не е лесно да си ученик...
18.11.2006 17:08
Граматиката е сложно нещо..., затова вероятно съучениците ми и аз не я харесваме особено. Обаче ние се оплакваме, защото няма ж.р. на думата "колежка". Какво да кажат руснаците - при тях "мертвец" е одушевен премет. ;)))))))))))))
цитирай
12. kuromur - Prof. Brezinski
20.11.2006 07:03
Vse edno go slu6am nego. Lichno, v dalechnoto minalo, otkriti uroci mi e vodil Vlado Atanasov- izpolzvashe "kolejki". Inache ot nego znam che latinskite stepeni ne trqbva da imat jenski rod. A znaete l,i che otskoro nqma pravila za prenasqne- spravka nai-poslednite izdaniq na BAN, otnosno gramatikata.
цитирай
13. анонимен - Ако ще коментирате българския език ...
04.12.2006 12:11
Ако ще коментирате българския език и граматика, то поне го правете на кирилица. Правилата в българския език са създадени както и всички останали правила - да бъдат спазвани. За съжаление не може да се отрече, че в конкретния случай действително има момент на дискриминация, който води и до смислово объркване. В текста цитиран от europortal.bg всичко е наред до изречението "По-късно двамата откриха изложбата "Европа 2020" - това е изключително некоректно. За всеки българин е ясно, че Меглена Кунева е жена, но както някой по-горе е споменал, името Невен Мимица е чуждо и не носи пряка асоциация за пола на притежателя му. В случая би било редно да се каже например: "По-късно дваете дами откриха изложбата "Европа 2020". Ако въпросното име пък беше мъжко, изречението би могло да дава коректно поднесена информация по следния начин: По-късно г-жа Кунева и г-н Мимица откриха изложбата "Европа 2020". Какво значение има правилната употреба на думата министър, ако текста в крайна сметка е смислово подвеждащ. А и още един интересен момент, за който се замислих докато четях коментарите: съпругата на министър е министерша - дума, която макар и разговорна фигурира в търковния речник и се използва и от сериозните медии. Как според вас се казва съпругът на министър... А като казах медии, предполагам на англоговорящите е известно, че думата media няма множествено число, защото Е в множествено число. Езиковедите ни обачи са решили, че на бългаски има множествено число. Не претендирам за изключителна ерудиция и грамотност, но в българския има и доста недомислици.
цитирай
14. gramatika - Недомислици може би не е точната дума
12.12.2006 22:32
Разбирам какво имаш предвид, но понякога за улеснение или заради традициите в езика, някои чуждици приемат безумни форми на български език.
Примерът с медиа е достатъчно красноречив. Шоу е друга дума, която ми създава много главоболия.
Любимото ми е шоа;)
цитирай
15. анонимен - Още едно мнение
26.01.2007 16:05
Всеки език има ясни правила. Може би, изказът ще бъде по-дълъг, но по-точен :
Госпожицата, с която сме (сте) колеги ;
Госпожата, която изпълнява длъжността директор;
Госпожата, която е ваш шофьор, ще ви откара при личният ви лекар - госпожа...
Или ще бъдем лаконични като англичаните, запазвайки правилото за женски род в тези думи, или ще бъдем мнгословни като испанците, но ще говорим правилно.
Обръщенията: " Директорке "; "Докторке" ;
" Шофьорке ", са типични за ромското наречие .
В мъжки род : " Господин докторе " е по-приемливо от: " Господин директоре", но по-благозвучно ще бъде " Уважаеми, господин Директор " или " Вие, господин директор ".
По същата логика в обръщенията и в мъжки, и в женски род ще бъдат в трето лице, единствено число - учтива форма :" Вие, госпожо директор" ; " Вие, госпожо шофьор " ; "Вие, колега Стоянова " или просто обръщения, които съдържат само фамилни имена: " Вие, Стоянова".
Все пак колега, не е длъжност и за това можем да го изключим от групата на "директор"; "лекар" ;" шлосер" и т.н. " Колежка " е приемлива форма.

И ако трябва да се спазват всички правила за чуждите думи, то тогава Иван и Джон, щяха да се наричат Йоан и Йоан, а Хосе - Йосиф или Хюсеин.
Така, че преценете добре!
цитирай
16. comfy - Чудно!! :)))
25.02.2007 21:00
Ок! ;)
цитирай
17. estrella - До Анонимен 15
28.02.2007 10:02
Съгласна съм с това, което казвате, за жалост Коритаров, преподавателката ми по латински, асистента по тематична лексика и куп академици не са съгласни с нас. И смятам съчетанието "вашата колега" за символ на образоваността. Лек ден!
цитирай
18. анонимен - медии не било правилно?
09.05.2007 18:26
Да, на английски. На български обаче е общо название на печатни издания, телевизии и какво ли не, т.е. като сборен вариант е в множествено. Преносът на думи от английски език в някакво безродово (или по-точно в еднородово :D) е глупаво. "Колегата доктор Станчева" на българите им говори достатъчно заради едното "-ва" накрая. Ако се казва Коен обаче ще е "колегата доктор Коен" и убий ме, без пояснение това жена или мъж е, няма и да разбера. Колежка, докторка, професорка и т.н. форми се употребяват хиляди пъти по-често в разговорния език, а от гледна точка на благозвучие - със сигурност са по-добре. Хайде стига с това "правилен, правилен". Да ви приседне толкова правилния език.

BTW (на ви чуждица сега :)) - работя в медия и съм най-рядко поправяния от коректорите сред колегите си. Но във форум, блог, разговор и всякакви подобни форуми не се чувствам длъжен да спазвам всяко правило, по-скоро е до навикV През живота си обаче "доктор" или "колега" за жена съм употребявал само когато първото е титла, а второто е било за някой, чийто пол не знам ("...някой колега").

Закостенялото отношение към българския език е нелепо. Така като гледам по-скоро ще приемат "незнам" за правило, отколкото да дадат женски род на думи, които в мъжки род нараняват (мое мнение, мъж съм при това) дори егото на дамите.

Ей ви гатанка - след като шофьорка е неправилно, а жена шофьор няма, как се наричат жените, които карат коли?
цитирай
19. анонимен - :плесна се по челото:
09.05.2007 18:31
Поне да бях погледнал как съм написал това горе. Простете ми за пълните членове, липсата на съществително след "безродово", "V"-цата, гледането така и т.н.

Николай
цитирай
20. анонимен - ми
09.05.2007 18:43
Водачът на служебното МПС Петрова, избегна успешно ПТП...
цитирай
21. анонимен - Има си правила
20.07.2007 00:39
Скъпи другари!
Нашият език си има правила! Не че аз ги познавам добре, но не може, само защото на някой му било по-благозвучно и съвременно, да се използва "колежка" вместо "колега". Сещам се за мой колега от университета, който в 5-ти курс, след въпрос на преподаватля какво ще направи, той каза следното: "Че вържеме кабело и ке потече токо!" ами аре да гоеорим като него - защото е по-лесно! (и за пет години в университет продължи да си говори по лесния начин). Аз нямям претенции да говоря и пиша правилно, но поне се опитвам и няма да си спестя някое правило щото вече не е модерно.
цитирай
22. анонимен - Разговорно "колежка" е правилно
30.07.2007 07:48
От дискусията разбирам, че "Вашата колега" е грешно, защото "колега" е в м.р. "Вашата колежка" пък е правилно, но само разговорно. Неофициално никой няма да каже "Моят доктор, г-жа Коен", така че ако искаме да уточним пола, разговорно ще кажем "моята докторка". Ако полът не е важен, "доктор" е достатъчно. "Колега" обаче не е титла и разговорно никога не се използва за жени.
цитирай
23. анонимен - явно няма значение дали е титла
30.07.2007 09:30
Е, вероятно дали думата е титла или не няма значение (студент, шофьор стават за жени). "Колега" може би също става за жена в някои случаи.
цитирай
24. анонимен - n2jb
10.09.2007 20:36
Аз пък имам една колежка която ми е и приятелка освен колежка.

Често като говоря за нея, не казвам 'моето гадже' или 'моята приятелк', а казвам: 'моята колежка' (малко на шега)

След като от случая с 'държавната глава' разбрахме, че и рода трябва да съответсва - представете си какво ще се получи: "Ходя с един колега" - хората ще си помислят, че съм гей.

Какво излиза - граматиката е грешна в случая. Смисъла на това което искам да кажа отива на кино, ако сляпо следвам граматическото правило.

Твърдението, че ако се изразявам правилно, пак ще ме разберат не ми звучи резонно. Какво трябва да кажа: "Имам един колега, той е жена и ходя с него" - доста тъпо.

Знам, че примера може и да е абсурден, но пък ви уверявам, че е напълно реален.

Кажете ми, по-добър начин да кажа същото нещо без да наруша граматическото правило - на мен нищо не ми идва на ум. Дори и да има начин, става достатъчно сложно, за да бъде приложимо на практика.

Поздрави
цитирай
25. aqualia - анонимен, ти ме разсмя от сърце!
27.10.2007 08:45
Мисля и на тази главоблъсканица не мога да отговоря.
Друго си е в леглото, а друго за протокола:)))
цитирай
26. анонимен - Хей, анонимен 21
03.11.2007 15:31
Жалко, че тези като тебе не са били повечко през 12-ти век, например, щяхме да си хортуваме на супер готин средновековен български. С падежи и двойствено число!!!
Аз чакам времето, когато в катедрата по български език останат само жени (натам е тръгнало.. :))), да ги видя как ще си говорят заради "регистъра" по време на събрание на "Колега"...
цитирай
27. анонимен - Има и друг начин
30.12.2007 19:48
За личния лекар май се казва "Мойто джипси, доктор Петрова"
цитирай
28. анонимен - жената шофьор - неин е първият бор
05.01.2008 04:15
Съвсем логично е дума "шофьорка" да няма. Просто това са несъвместими понятия. Жените може и да могат да управляват, водят, карат МПС, но те шофьори не могат да станат.
цитирай
29. анонимен - коректност?
09.02.2008 23:16
"Когато едно съществително няма женски род, няма абсолютно никаква причина да слагаш в женски род прилагателното преди него."
"Вашата" е притежателно местоимение, а не прилагателно име.
цитирай
30. анонимен - недомислици
21.04.2008 19:51
някои хора май не искат да разберат,че буквоядското повтаряне на граматични правила от друг език е откровено тъпо,а не признак на култура.като в латинския няма форма за колега в женски род,давай и в българския да няма - а защо ???медия било само по себе си в множествено число - разбира се,но не в българския език в българския е в единствено.съчетанието "вашата колега" е пример за пълна тъпотия.
и между другото,граматиката не е измислена,за да се спазва,а е изведена от принципите на разговорния език,който живее и се развива.и след като той се променя,е напълно нормално и даже задължително да се променят и граматичните правила.иначе няма да стане друго,освен това,което е станало с латинския - мъртъв език,убит от ренесансовите дейци,които решили,че езикът се е изродил от простолюдието,и фиксирали твърди норми за правоговор и правопис...
п.п.напълно нарочно не слагам главни букви и интервали след точките.

Скрит/Мрак/не знам
цитирай
31. анонимен - Запознат съм с точно тези правила ...
25.04.2008 18:08
Запознат съм с точно тези правила при употребата на "колега", но си мисля следното:
Предтсвете си ситуация в автобус 280 (Сф), разговор между няколко студенти:
"Е, братле, вчера се събрахме няколко колеги и се омазахме от ядене и пиене!"
В следващия момент друг се обажда:
"Аз, момчета, вчера ходих на кино с двама колеги от групата и се натискахме на последния ред"
Сещате се как ще го изгледат останалите и за какъв ще го помислят ;)
Все ми се струва, че някак някак няма да върви дори и сред академичната младеж.

Във връзка с множественото число на някой чуждици, на мен пък ми е любимо "радиота" или "радиутата" (мн.ч. на думата "радио", която би трябвало да е радиостанции, или радиоапарати в зависимост в какъв смисъл я използваме)
...а всъщност масовото е "радиА", както всички сме чували и знаем :)
цитирай
32. анонимен - Балан
16.09.2008 00:42
Според мене нямаше да сгрешим, ако си бяхме запазили бългаския език такъв, какъвто е бил през средновековието, звучен, мелодичен, почти романтичен. Смятам, че нашият език е доста либерален на промени и това не ми се нрави много.
цитирай
33. анонимен - как е правилно да се пише
10.07.2009 15:26
Вие сте се крила вещи на дъщеря си или Вие сте крили вещи на дъщеря си
цитирай
34. анонимен - добре де..
22.07.2009 14:52
Всички недоволстват от не правилната употреба на запетаи. Аз лично имам големи проблеми с тях.
Български език не съм учила от 7ми клас,купуват се учебници, но не се преподава...Занимаваме се с литература, но съчинения се пишат два пъти в годината (за класното). Кажете ми тогава как да няма 50% двойки на изпити за СУ.
И с ръка на сърце мога да кажа, че не познавам човек, който ще си пие бирата с приятели и ще използва всички граматически правила. За това има официално общуване и разговорно.
Форумите за мен не правят изключение, освен ако не такива, който налагат правилно използване на граматически и пунктуационни правила ( образователни, за медицина и т.н.)
п.п. анонимен 33 "Вие сте скрили" е правилното.
цитирай
35. анонимен - Медия се пише с Я!!!
13.08.2009 10:43
gramatika написа:
Разбирам какво имаш предвид, но понякога за улеснение или заради традициите в езика, някои чуждици приемат безумни форми на български език.
Примерът с медиа е достатъчно красноречив. Шоу е друга дума, която ми създава много главоболия.
Любимото ми е шоа;)

цитирай
36. анонимен - Миличка,
29.09.2009 21:39
имаш правописни грешки. Трай си, моля те.
цитирай
37. анонимен - "Вашата колега" е правилен израз
24.01.2010 22:27
Нека се обоснова - collega, ae, m/f e дума и от женски, и от мъжки род. От това следва, че "вашата колега" е правилен израз
цитирай
38. анонимен - Един от абсурдите на българските ...
17.02.2010 13:57
Един от абсурдите на българските академични умове :)
Дори в сегашния "латински", т.е. италианския език, думата колега има род, и той се определя от определителния член пред нея - il collega (колега) и la collega (колежка). В множествено число вече имаме и различни форми на думата - collegi (колеги), college (колежки).
Как един от тези академични умове, решили да променят правилото, се обръщат към студентките си - може би така: "Колегата с късата пола, ако обичате излезте пред катедрата" :)
В тълковния речник, изд. Наука и Култура от 1976, който имам си пише: колега (м), колежка (ж) - еди какво си... Не знам на кой му е хрумнало да променя това, но ми се струва, че от чесане на чреслата си му е хрумнало да симулира някаква дейност, и е измислил това.
(Как бих се похвалил пред приятели: "Снощи изчуках един колега" ) :) :) :)
цитирай
39. анонимен - водач
01.07.2010 13:06
Жена, която кара кола е "Водачка на МПС"
цитирай
40. анонимен - Едно уточнение по повод "К...
23.12.2010 00:40
Едно уточнение по повод "Когато едно съществително няма женски род, няма абсолютно никаква причина да слагаш в женски род прилагателното преди него.":
"вашата" НЕ Е прилагателно, а притежателно местоимение. Макар горецитираното да се отнася и до прилагателните, предвид предмета на обсъждане и желанието за граматически изряден изказ, би следвало и частите на речта да се упоменават с истинските им имена.
цитирай
41. zapetayka - И все пак...
04.06.2011 14:53
Колега, колежка, както и да е. Може би, тук трябва да има род, но за титли и професии.... Според мен, най-правилно е да се използват само мъжки род за титли и професии. Това са звания и трябва да звучат еднакво и тежко. Как ви звучи думата шофьорка? А, даже не мога да си представя как ще звучи думата борец в женски род- боркиня? Или войничка? Правилото ТРЯБВА да е едно за всички. Не може благозвучните думи да казваме в женски род, а другите да ги използваме в мъжки.
Благодаря!
И все пак, за мен, изразът "вашата колега" е абсолютно грешен. Ако ще използваш колега без род, значи е "вашият колега", ако ли не - ще кажеш "вашата колежка", а ако искаш, все пак, да подчертаеш, че колегата е жена, то тогава ще използваш израза " вашият колега, госпожа....."
цитирай
42. анонимен - DTltnpFhvqokByTd
09.06.2011 10:45
YouВ’ve got it in one. CodlunВ’t have put it better.
цитирай
43. анонимен - zNKHOLim
10.06.2011 11:00
X1HZyf <a href="http://btiicpjnzznb.com/">btiicpjnzznb</a>
цитирай
44. анонимен - CkzoviQeiI
10.06.2011 15:12
Xdwnp2 , [url=http://graemuxqyjkh.com/]graemuxqyjkh[/url], [link=http://okrinxvagcyq.com/]okrinxvagcyq[/link], http://xosgbdxtowmg.com/
цитирай
45. анонимен - jSayntvmOJbgd
13.06.2011 13:41
JhIgYb <a href="http://fgkrxdbweugl.com/">fgkrxdbweugl</a>
цитирай
46. анонимен - wnDvjFVyX
14.06.2011 14:18
dJhzsH , [url=http://ptpyszuwdvok.com/]ptpyszuwdvok[/url], [link=http://gimfwviamblr.com/]gimfwviamblr[/link], http://fcahdolybjdb.com/
цитирай
47. анонимен - Съгласуване на прилагателни и съществителни
12.02.2012 15:42
Аз бих искал да покажа, как това се трактува в руския език, който също има много подобните заети думи като доктор, шофьор, директор, секретар и тем подобно.
За мене, формите за женския род докторша, врачиха, шофёрка, директриса, секретарша звучат нормално.

§ 1819. В современном языке есть случаи так называемого "смыслового согласования", т. е. употребления согласуемого слова в такой форме, которая или не предопределена формой определяемого существительного или предопределена ею лишь частично.

1) При существительных муж. р., называющих лицо по профессии, социальной, производственной деятельности и одинаково способных обозначать лицо как мужского, так и женского пола (врач, фельдшер, директор, инженер, продавец, секретарь, диктор, архитектор) в разговорной, газетной речи, в повествовании, если речь идет о лице женского пола, нормально употребление прилагательного в форме жен. р.: наша врач, новая секретарь, сама директор: Врач случайная, / не ждавши "скорой помощи", / С силой в легкие вдувает кислород - рот в рот! (Возн.). Такое согласование обязательно в том случае, когда соответствующая координация форм одновременно осуществляется и в сказуемом (см. § 2249): Наша врач пришла; Новая секретарь еще неопытная; Сама директор распорядилась. "Смысловое согласование" допустимо только в форме им. п.; в формах других падежей оно неправильно; например, ошибочно согласование: сказал стоявшей рядом председателю (газ.).
цитирай
48. анонимен - Жена нотариус
15.07.2012 22:46
А сега един въпрос? Правилен ли е текстът, в който лицето нотариус е жена?

"... Страните потвърждават, че нотариусът е посочил пред тях специалните задължения, които са му възложени: при констатиране от страна на нотариуса на противоречиви интереси или небалансирани клаузи .........."
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: gramatika
Категория: Технологии
Прочетен: 3954728
Постинги: 19
Коментари: 1183
Гласове: 1258
Архив