Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.09.2006 14:58 - Нейно нищожество - Запетайката! - vol. 1
Автор: gramatika Категория: Технологии   
Прочетен: 60310 Коментари: 31 Гласове:
3


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg


 Времето ме е убедило, че има два типа хора по отношение на запетайките. Едните не искат да имат нищо общо с тях, а другите прекаляват с употребата им.
 Запетайките обаче са като солта - ако не знаеш къде и колко да сложиш, ястието ще се скапе. Никой не обича безсолни или прекалено осолени манджи, гарантирам ви.

 Пунктуацията е дива територия.
 Аз не смятам, че мога да движа спокойно из нея, но поне намирам пътя и достигам там, където съм се запътил. Така че ставам за съветник. Под определен ъгъл, разбира се.

 Днес (защото времето е хубаво, пък и аз съм си добряк) ще взема да изложа няколко прости правила за запетайките. Вие четете внимателно, сърбайте си бирата и се опитайте да помните.
 
 И така, деца, урокът за днес - кога използваме запетаята в простите изречения? (припомнете си какво е просто изречение обаче)

 Ситуация първа - при изреждане
  Ядох чушки, домати, краставици и бамя.
 Както добре се вижда, пред съюза "и" няма нищо. Защото е използван еднократно.

 Ситуация втора - при изреждане на еднородни части в повторителни съюзи: и - и, или - или, нито - нито, ту - ту.
  Нито ми се пие, нито ми се пее
  Ту ме обича, ту ме мрази!    (такива са си жените - бел. а.)

 Ситуация трета - при противопоставяне на еднородни части, свързани с но, ала, а, обаче, ама, ала.
  Харесвам я, но брачният ми договор е железен.
  Срещата ми с Пенка била утре, а не днес!
  Играе ми се футбол с момчетата, ама няма как да стане...

 Ситуация следваща - за отделяне на вметнати думи и изрази. Това е важно, подобни случаи има много в ежедневната реч.
  Тя стоеше на вратата и както ме гледаше, мамка му, грабна портфейла и изчезна от живота ми!

 Ситуация поредна - при обръщения:
  Така че, Иване, обличай си панталона и изчезвай!
  Мили другарки, грабвайте телата! (а не "мили, другарки, грабвайте...")


 Това е накратко. Простете моите грешки, но бързам (да бе, всички така се оправдават).
 Поздрави сърдечни:
 don


 


Тагове:   Нейно,   нищожество,


Гласувай:
3



1. don - Евала на майстора! :)
04.09.2006 15:09
Открих си грешки в текста. Но като всеки самовлюбен даскал ще ви заявя, че съм го направил не от незнание (нее, ама моля ви се!), а за да видя дали сте внимателни! ;)
цитирай
2. pti - Обичаш ли
04.09.2006 15:31
да използваш червен химикал 8) ?
:))))
Пиши по-често, да си опресняваме позабравеното или "недоученото"(намиг).
цитирай
3. ady - Благодаря,
04.09.2006 15:55
понякога или ги забравям, или прекалявам с тях. Следващия път ще преди да пиша, ще погледна постинга ти. Дано да е правилно.
цитирай
4. copycat - има два вида хора...
04.09.2006 15:57
който знат как да пишат, но нямат какво, и такива, които имат какво, но не знаят как да го напишат.

Хвала на редактора!!!
цитирай
5. анонимен - Отношение
04.09.2006 15:58
Аз си мам собствено отношение към препинателните знаци. Не ги обичам! Не ги използвам. Понякога ги слагам тук - там все пак се налага. Още на учителката си по литература като ми ипшеше в тетрадката с ЧЕРВЕНО "Поставяй препинателни знаци!", аз след нея дописвах "На който мутрябват да си ги постоавя, разрешавам където желаете". Е въпросните изречения бурно се коментираха на родителските срещи но аз смятам , че съм права. Имам отношение към "и" и "Й" смятам, че са раменени местата в думичките "който" и "които" както се използват , трябва да е обратно.... Всъщност даже не съм сигурна , че тези дето са измислили правилата са легитимна институция ... Защо когато "чешма" се изговаря с ъ ще се пише с а.... разни такива размишления имам.
цитирай
6. don - Е,
04.09.2006 16:04
аз също съм имал проблеми с даскалицата по литература. Заявявах там, че не може и не трябва да бъда оценяван по литература на база сравнение на моето мнение с това на маститите критици. Аз разбирам Смирненски по един начин, другите - по друг.
В крайна сметка започнах да пиша есета. Но пък правих малко грешки ;)
цитирай
7. pti - Аз имах
04.09.2006 16:11
спор с учителя си по литература(фукам се!)

По мое време обичаха да пишат темата на дъската.
Нашият човек пише :
"Борец или съЦЕРЗАтел е Хамлет?"
Като мина покрай мен му казах тихичко да поправи неволната грешка, със завъртяните букви...
И какво мислите???!!!???
Той не мисли, че е сгрешил!!!!
Дори провери в правописния речник :(((.

пп - След това ме изпитваше всеки божи час :)))))
цитирай
8. zarat - Ами ....
04.09.2006 16:17
Мен не ме тормозиха за отношение към литературата и поради стремеж към справедлимост учителката ме оценяваше . Тема 6 , правопис 2 . Така и двемете бяхме щастливи, аз се чувствах оценена , а тя справедливо оценила. Но тя не държеше да приличат темите ни на критиците, даже мразеше. Веднъж си написах тема подхождаща на дебелите книги и само прочетох в края "Повече не прави така" , много ме досрамя ....
цитирай
9. pti - ???? Анонимен 8)
04.09.2006 16:30
чЪшма или чешмЪ коментираме, за да взема правилно отношение ..... ?!???(недоумение...)

и за каква замяна на И и Й става въпрос, че не става ясно и това ......тц, тц, тц....
цитирай
10. zarat - Ами след като е правоговорно да се ...
04.09.2006 16:43
Ами след като е правоговорно да се използва ъ, защо да се ползва а за провописа.
цитирай
11. pti - Амчи
04.09.2006 16:48
ни тЪ разбирам наистина начи ....

Каква чешмЪ те гони..... ???????
Няма такъв правоговор ..... !!!!!
цитирай
12. анонимен - ох леле
07.09.2006 00:17
Мда , запетайки или не ? Това е въпроса.Пълен член или не и това е въпрос!Аз прекалявам по всички критерии със запетайките , а пълният член до 4ти клас го пишех правилно , от 4-ти до сега си играя на "тука има , тука нема" когато опре до него и това определено не ми е приятно! Ако можете - ппомогнете на бедното българче , което не знае българския правопис.
цитирай
13. анонимен - Лесно е да се научи!Трудно е да се получи!
26.09.2006 19:03
Знаете ли, колко е трудно да се напише нещо,което да кефи другите и колко е лесно заради няколко неправилно написани знака да зачертнеш този "кеф".Само че от това губим всички, от това ,че режем крилцата на бъдещи лебеди.Грешките са за тези, които могат само да ги откриват!
цитирай
14. estrella - Да,
02.10.2006 20:46
знаем колко е трудно. Всички знаем колко е трудно да напишеш нещо. Но "написването" включва не само съдържание, но и форма. Колкото и гениално да е написаното, пропуските в правописа са показателни за автора.
цитирай
15. анонимен - Отново неразбран!
04.10.2006 19:02
Правилата лесно могат да се научат, но ние искаме да прилагаме правила без да сме събрали отбор. Това не го разбирам! Изберете си юнаци дами и господа , а после им купувайте кълпаци!
цитирай
16. анонимен - за сложните съчинителни и съставни изречения
10.10.2006 13:42
Въпрос към тест: Кое изр. не е сложно съставно?
Положихме много усилия, ала всичко бе напразно.
Младата жена седеше на брега, гледайки унесено морето. Аз подчертах първото - съч.противоположно. Госпожата е подчертала второто.А то е съст.обстоятелствено за начин. Ако не съм прав - защо? Ако тя не е права - сигурно е механична грешка...
цитирай
17. isis - :)))
12.10.2006 00:05
Много лесно се научих да поставям правилно запетайки. Освен зазубрянето на правилата (което е досадно, скучно и неприятно занимание за всеки ученик), четях и на глас. Там, където си поемате дъх за по-дълго време, е нужна запетайка. ;) С времето се изгражда усет и поставянето на запетайки става някак от самосебе си.

Ще ми се да споделя и как се научих да пиша красиво и грамотно, благодарение на учителката по български език и литература. Понеже голяма част от класа пишехме ужасно, ама ужасно грозно, тя определи на всеки един от нас дневна "дажба" преписване от книга. Всички си бяхме избрали някаква книжка и на ден преписвахме от 1 до 5-6 странички от нея (аз бях от тези, които в началото имаха нужда от повече странички ) .

Много умна беше тази жена. И умна, и много красива! От нея запомних, че един мъж никога не бива да вижда жена си с маска на лицето и ролки на главата. Независимо колко години са живяли заедно. Когато разказваше истории, всички се облягахме назад и слушахме в захлас ... Любимец й беше Йордан Йовков. До такава степен, че когато решиха да преименуват училището ни (след промените 1989г.), тя със зъби и нокти се бори то да носи името на Йовков. И макар че беше строга, когато поради някакви административни причини решиха да я гонят, два класа стачкувахме и не влизахме в часове. Когато четохме "Бай Ганъо", ни заведе на кино да го гледаме ... А когато на рожденния й ден отидохме у тях с подарък да я изненадваме, за първи път в живота си пих чай по английски ... Елегантна жена. Ммммм, но аз се отплеснах в спомени. Пожелавам на всеки такива учители! :)
цитирай
18. анонимен - Malka korekcijka
24.11.2006 07:22
Molja,obarnete wnimanie na izrechenijata sas sajuzite-a,ala i t.n.Tezi izrechenija ne sa prosti ,a slojni sachineni.Obarnete wnimanie,che imat dwe skazuemi!!!
цитирай
19. анонимен - I oshte...
24.11.2006 07:25
Sashtoto se otnasja i do izrechenijata sas dwojnite sajuzi-nito-nito,tu-tu...te sashto sa slojni sachineni...
цитирай
20. анонимен - Така че...
26.11.2006 01:34
Напоследък забелязвам интересно залитане в запетайката пред "че" - упорито я слагат точно пред самото "че" в случаи като: "така, че", "макар, че".
Пример:

Време е да тръгваме, така че обличай си панталона и изчезвай!
Но:
Нещата се стекоха така, че не ми оставаше друго, освен да чакам.
цитирай
21. angar - Ех и вие, Госпожо!
17.02.2007 11:45
Ех и вие, госпожо Граматика! За запетайката сте се хванали! Че кой вече ги бръсне за слива препинателните знаци! Погледнете в сайтовете за литература - "ХуЛите", "Буквите", "Щъркел"! Там в стихотворенията на модерните поети няма ни главна буква, ни запетая, ни точка. А щом това там е модерно, скоро ще се възприеме и навсякъде!
цитирай
22. comfy - ОК! :))
25.02.2007 21:14
Още един добър пост! :))
цитирай
23. анонимен - Mia до всички:
26.06.2008 16:49
Много ми хареса темата, ще надникна след малко и във втората част. Смятам, че е много добра идеята, нищо, че малко късно открих за съществуването на въпросния сайт и блог. За съжаление, в коментарите видях може би един или два, които бяха написани изцяло грамотно, което ме разочарова. Очаквах поне хората, които се интересуват от правопис да изискват от себе си едно добро ниво на писане, но не. Все пак, само добри слова за автора. А на дамата с "чешмЪ" или "чЪшма" - не ми стана ясно за кое от двете точно се бори - бих казала само: "имате още много да учите, госпожо/ице".
цитирай
24. анонимен - Някой
09.07.2008 15:57
Не разбирам, за какъв правоговор на Ъ става въпорс?Няма такъв, това че някой си го използва не означава, че е правилно!Понктуация, пълен - кратък член, множествено число, променливо Я, за съществуването, на което съм сигурна доста хора не са и чували, с всяка изминала година голяма част от поколението става все по неграмотно...
цитирай
25. анонимен - пише ли се запетайка преди името в обръщение?
11.03.2009 00:40
Като се пише писмо как е правилно да се сложи запетайката:
Здравей, Иване, пиша ти...
или
Здравей Иване, пиша ти...
цитирай
26. анонимен - ha
27.04.2009 22:17
хахахахахах големи шемети има в този саит :)
цитирай
27. анонимен - ами обособените части?
21.01.2010 21:24
Простете, ако нещо съм се объркал, но не сте ли пропуснали обособените части? Те също се отделят. :)
цитирай
28. анонимен - хахахахахах големи шемети има в ...
05.03.2010 11:00
анонимен написа:
хахахахахах големи шемети има в този саит :)

бухахахахахахах, тъй ли ве саИт :)))))))))))
цитирай
29. zlatce - Ха!
18.07.2011 11:52
Че нали уж щяхте да ни учите къде се поставят запетаите в простото изречение, даже специално ни намекнахте да си го припомним. И какво сега? Аз си припомнях, припомнях, че покрай него си припомних и сложните и какво гледам изведнъж - почти всичките Ви примери със сложни изречения! То тъй и в живота ни учат, уж заявяват, че ще ни научат на едно, а ни учат (с думи и примери) на съвсем друго....
цитирай
30. ninka8710 - Аплодисменти...
09.04.2012 15:27
Много хубава и полезна темичка си избрал...
Ако може следващата да е за пълен и кратък член, понеже и там доста бъркаме :)
Лек ден и успешна семдица на всички ;)
цитирай
31. анонимен - ddd
25.09.2012 16:41
:D:D:D
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: gramatika
Категория: Технологии
Прочетен: 3954503
Постинги: 19
Коментари: 1183
Гласове: 1258
Архив