Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.07.2006 00:25 - Ооо, ууу или Убичам те с Осмивка
Автор: gramatika Категория: Технологии   
Прочетен: 65291 Коментари: 31 Гласове:
1

Последна промяна: 28.07.2006 00:57


По предложение на Uazi малко повече на тема о или у.

Че има правила, има. След като се поразрових малко в тях, установих, че нищо ново няма да науча. Това, което съм научила- научила, останалото и десет хиляди пъти да го прочета, пак няма да го науча.

Дали една дума се пише с О или У, зависи от смисъла, който носи. Тъй като обаче тук ще навлезем в дълбоките води на семиотиката ( смисълът на думите) и етимологията ( произходът им), ще спра преди да сте избягали, аз да съм изпаднала в нервна криза.

Ще се задоволя с това да ви покажа как се пишат ПРАВИЛНО някои думи, които се бъркат най-често.

Ако сте от много съвестните, препишете всяка думичка по няколко пъти, все едно учите чужд език. Така очите и ръцете ви ще свикнат как се пише въпросната дума и дори да не знаете ЗАЩО, ще знаете как се пише;)

Ако не сте от чак толкова съвестните, цъкайте си тук всеки път като се замотаете с о-та или у-та:)

С У се пишат:

доуточнявам (уточнение)

уважавам

увековечавам

увеличавам (се)

уеднаквявам

указвам (указвам посока, път; синоними: показвам, посочвам)

уличавам

уповавам се

упражнявам (се)

усмихвам (се)

успокоявам (се)

успивам се

усъмнявам се

успявам

уточнявам (уточнение)

ухажвам

учудвам (се)


С О се пишат:

обесвам

обиждам

обичам

оказвам (оказвам помощ, натиск)

олекна (ми)

опаковам

оплаквам (се)

опростявам

опора

опрощавам

опържа

организирам

оръдие

оръжие

освежавам (се)

ослушвам се

oсмелявам (се)

Специално внимание ще отделим на любимия ми глагол образо(у)вам

Когато учиш някого, го образОваш.

А когато правиш, създаваш нещо, го образУваш.

Допълнения на списъка се приемат всякакви:)

Estrella


Тагове:   оОо,   Осмивка,


Гласувай:
1



1. eti - Наблегнете
28.07.2006 00:32
на "аз съм", което често се пише като "аз сам"...
цитирай
2. estrella - Уговорили сме
28.07.2006 00:56
се, че тук ще си говорим за грешки, които не са свързани с тъпото писане на латиница. Защото "аз САМ много умна" е плод точно на липсата на Ъ в латиницата.
А и нали знаеш- от правилно писане се интересуват само грамотните хора;)
цитирай
3. pazzo - или дребнавите
28.07.2006 10:50
...........
цитирай
4. анонимен - Ас сам дребнаф
28.07.2006 16:06
Може би... След като се интересувам от това...
Estralla, каня се да напиша за кораП, гълаП и др...
Но трябва да се издържа стилистично и да намеря време... :-)

Поздрави
цитирай
5. pazzo - Ще има по-голяма полза
28.07.2006 20:51
ако просто поправяш грешките ни, щом знаеш какви са, вместо да се правиш на интересен!
цитирай
6. sineater - Pazzo (Estrella da go trie vednaga toq komentar kato "ne po temata")
31.07.2006 16:51
Znae6 li na men koe mi kurti nai-mnogo, 4e student ne ozna4ava ve4e gramoten. I mean no insult, oba4e, bace, negramotnoto pisane ne te postavq v poziciqta da se zaqjda6 ili da dava6 akul.
цитирай
7. анонимен - Относно 5.
31.07.2006 16:58
Не се сещам какво си ми направил, за да ти оправям грешките!

Поздрави
цитирай
8. economics - Освен писане
03.08.2006 01:20
Може да се наблегне и на четене. Така човек също визуално запомня как изглеждат отделните думи.
цитирай
9. uazi - Даммм...
03.08.2006 13:18
Явно няма как да се науча по друг начин...тъй че ще цъкам от време на време в блога на граматика, кога по-често, кога по-рядко...
И това с писането е много вярно, ама понякога нямам тази възможност (предвид това, че преди да се регистрирам в блог.бг не бях писала на български повече от 1.5 год., което веднага си пролича)...моля бъдете снисходителни :)

и да не забравя - мерси мнооого за постинга :))
цитирай
10. pazzo - @sineater
03.08.2006 13:57
А знаеш ли какво ме кърти, най-много?? Ще ти го напиша на твоя език...дано ме разбереш.
", bace, negramotnoto pisane ne te postavq v poziciqta da se zaqjda6 ili da dava6 akul." Тук си абслютно прав. Да пишеш на маймуница, според мен е върховната форма на неграмотността. Оки..."баце".????
цитирай
11. sineater - @sineater?
04.08.2006 18:42
Pazzo, мушеце малка, има много начини да предадеш послание с ироничен оттенък. Да напиша коментар по твой адрес на маймуница е именно такъв похват.
цитирай
12. pazzo - ОКИ
07.08.2006 08:10
Чак сега схванах. Много съм засрамен .... :(
цитирай
13. анонимен - протокол?
22.08.2006 09:28
Не знам дали за тази тема е въпросът ми, но не намерих връзка към gramatika, и заради това питам тук. Интересуваме коя от двете е правилната дума: протокол или портокол? В речниците пише протокол, но в практиката почти никой не го ползва. Написах в Google портокол, и той намери доста неща. И се чудя кое от двете е правилно - всички студенти пишат пОртоколи за упражненията си - правилно ли ги учим?
цитирай
14. анонимен - протокол?
23.08.2006 16:02
Ха, ха, портокол ще е ако идва от винцето порто! Аз може и да не работя със студенти, но още не съм виждала написано - портокол! То вероятно не съм го виждала точно, защото със студенти не общувам. Страшно ще стане, когато точно тези студенти дойдат при мен като докторанти и се наложи да им чета докторатите и статиите!
цитирай
15. анонимен - o или у все пак?
05.09.2006 18:01
Омивам или Умивам?
Би трябвало да е омивам, тъй като това, което се мие, се мие отвън (и следва да е с О). Е да, ама не! Умийте си ръцете като Пилат Понтийски!
цитирай
16. isis - хехехехе!
12.10.2006 00:08
Когато се съмнявате за някоя дума, напишете синонимче! :)
цитирай
17. comfy - Шестица за темата и изнесения открит урок! :)
25.02.2007 21:16
Искрени поздравления!! :)
цитирай
18. galq171080 - правило
17.06.2007 10:58
Няма ли правило за писането на "о" и "у"?
цитирай
19. nemesis - о-у
14.08.2007 22:20
Отивам о баба на убяд.
С тази бележка блесна братовчед ми преди много години :)
цитирай
20. анонимен - o или у
03.10.2007 15:24
моля помогнете с кое от двете се пише думата о/у/ведомявам
цитирай
21. анонимен - :)
21.10.2007 23:48
"Образован" - който е (на)учен.
"Образуван" - който е (пре)създаден, оформен.
цитирай
22. анонимен - о, боже мой
22.02.2008 13:11
няма правило, което да важи за всички думи с о/у в българския език... Учат се, заучават се... трябва човек да чете, четене му е майката... и то литература, преводи на професионалисти, а не форумчета и други подобни места за изява на сульо и пульо
цитирай
23. cursedsoul - да не се заяждаме
02.03.2008 11:55
ми ти,като си прочел/а толкова много книги,защо не научи къде се пише главна буква :),но да не се заяждаме- от Сульо
цитирай
24. анонимен - О или У
30.03.2008 09:36
вижте пьк аз ко намерих
1. +действие навън, по повърхността (оглеждам)
О-
+действие докрай (ограбвам, охулвам)
---------------------------------------------------------------------------
+действие навътре (ужилвам)
У-
+вътрешно душевно състояние(умислям се)

също при

дво- раздвоявам се (двоумя се, двоеточие)

дву- нещо състоящо се от 2 неразделни части (двуетажен)

Надявам се да съм ви помогнал
цитирай
25. cursedsoul - :)
01.04.2008 10:08
Ми това, все пак, си е някакво правило.
цитирай
26. анонимен - ttodLOUI3xvid.mp4
05.02.2009 08:11
ttodLOUI3xvid.mp4
цитирай
27. анонимен - :)
10.04.2009 22:32
В училище учихме няколко правила за О и У.Не ги използвам често, но мисля, че могат да бъдат от полза.
Представка „О” (Об) означава:
- от всички страни (оглеждам, ослушвам)
- за цялата повърхност (обера, осоля, ощавя)
- достигане до резултат (обеля ожуля)
Представка „У” означава:
- в дълбочина към центъра ( увия, укрия, убода, увлека)
- надолу (увисвам, умаля)
- постигане на резултат (украся, убягна)

цитирай
28. анонимен - А когато правя нещо по-просто, т...
16.04.2009 08:31
А когато правя нещо по-просто, тогава трябва да кажа упростявам ли? И когато на някого прощавам нещо - опростявам? Така ли е?
Защо БАН не спретнат един сайт за бг граматика? Така човек няма откъде да се учи.
цитирай
29. анонимен - Mразя О и У :(
28.07.2009 12:30
Ненавиждам думите с О и У, които ме карат да умувам (дано съм го написала правилно:) с часове кое е правилно и кое не. Не ми се мисли един ден децата ми като ме питат за някоя дума, започваща с О или У как се пише, аз какво ще отговарям. (За случаи като този мисля да се О/Убурудвам (май се пише с О :)) с всякакви видове речници- не, че и на тях може да им се вярва на 100 %).
Харесва ми блога, припомням си доста неща и уча още толкова, защото ако ви кажа в последно време на какви свои граматически бисери се нагледах- чак ме е срам да споделя:)
цитирай
30. анонимен - неусъвършенствали
10.09.2009 10:29
Има ли такава дума по принцип и дали е правилно изписана?Не съм се сблъсквал с нея в изречения.Малко помощ ако може.
цитирай
31. анонимен - Правилата мани зубренето като маймуни
01.10.2011 22:43
Кажи какви са правилата, все пак.Някои хора ,в това число и аз ,не могат да зубрят примери без да имат представа ЗАЩО по дяволите се пише по този начин а не по друг!В училище най-много мразех когто учителите ми даваха само примери без да си направят труда да ми отговорят на въпроса ЗАЩО.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: gramatika
Категория: Технологии
Прочетен: 3954405
Постинги: 19
Коментари: 1183
Гласове: 1258
Архив